کم خونی
نوشته شده توسط : feraghat90

 

   
 

 

 

کم خونی فقر آهن، یکی از مشکلات تغذیه ای شایع است. در دوران خاصی از زندگی خطر ابتلا به کمبود آهن و کم خونی ناشی از آن بیشتر می شود. این دوران عبارتند از : دوران شیرخوارگی، سنین قبل از مدرسه، دوران بلوغ و نوجوانی و دوران بارداری.


چرا کم خونی فقر آهن مهم است؟

کم خونی فقرآهن قدرت کار کردن را کاهش می دهد. بنابراین، فردی که به علت کمبود آهن دچار کم خونی می شود، اگر چه به ظاهر سالم به نظر می رسد اما قدرت کارکردن برای مدت طولانی را ندارد. این فرد همیشه احساس خستگی می کند و علاقه ای به بهبود کیفیت کار خود ندارد.کودکانی که کم خون هستند، انرژی کمتری برای بازی کردن و یادگیری دارند. این کودکان در دوران تحصیل خود از پیشرفت تحصیلی کمتری برخوردارند. کودکان مبتلا به کمبود آهن نسبت به کودکان سالم ضریب هوشی پایین تری دارند.خطر ابتلا به بیماری در کودکان مبتلا به کم خونی فقر آهن افزایش می یابد و به علت ابتلا به عفونتهای مکرر، روزهای غیبت از کلاس افزایش می یابد و در نتیجه، سرمایه گذاری های آموزشی به هدر می رود.

کم خونی فقر آهن چه علایم و نشانه هایی دارد؟

کمرنگی زبان و داخل لبها: هموگلوبین خون موجب رنگ قرمز زبان و داخل لبها می شود، بنابراین هنگامی که به علت کم خونی میزان هموگلوبین کاهش می یابد کم خونی متوسط یا شدید وجود دارد، زبان و لبها کمرنگ تر از حد طبیعی است.

خستگی: شخص کم خون همیشه احساس خستگی می کند. ممکن است سردرد داشته باشد، کم اشتها باشد. این علامت معمولا زودتر از کمرنگ شدن زبان و داخل لبها دیده می شود و نشان دهنده آن است که ذخایر آهن بدن کاهش یافته است.

علت کمبود آهن: در دوران رشد یعنی دوران کودکی، نوجوانی و بلوغ نیاز به آهن افزایش می یابد. و اگر آهن کافی از رژیم غذایی روزانه تامین نشود، بدن دچار کمبود آهن می شود. کودکان سن مدرسه نیز چون در حال رشد هستند به آهن بیشتری نیاز دارند. این کودکان نیز، اغلب ممکن است دچار کم خونی فقر آهن بشوند.

برای  پیشگیری از کم خونی فقر آهن چه باید کرد؟

کودکان مدرسه ای باید غذاهای معمول خانواده به خصوص مواد غذایی حاوی آهن بیشتر مصرف کنند مواد غذایی حاوی آهن عبارتند از: گوشت، ماهی،مرغ، جگر، دل و قلوه، بعضی انواع میوه های خشک، سبزیجات مانند اسفناج، غلات و حبوبات و انواع بادام، گردو و فندق.


غذاهایی که جذب آهن را افزایش می دهد، بیشتر از حد معمول مصرف کنند.به عنوان مثال : میوه ها، بخصوص اگر حاوی ویتامین «ث» باشند مانند پرتقال، لیمو ترش و سایر انواع مرکبات، سبزیجات تازه مانند گوجه فرنگی، انواع فلفل سبز که غنی از ویتامین «ث» می باشند و به طور کلی سایر انواع سبزیجات خام.


از مصرف موادی که جذب آهن را کاهش می دهد، خودداری کنند. به عنوان مثال : مصرف چای یا قهوه همراه با غذا یا بلافاصله پس از صرف غذا.کاکائو، دم کرده های گیاهی و ادویه جات نیز از جذب آهن جلوگیری می کند.نانی که از آرد سبوس دار تهیه می شود، جذب آهن غذا را کاهش می دهد.منابع غذایی آهن: بهترین منبع آهن غذاهای حیوانی مثل گوشت، مرغ، ماهی، جگر، دل و قلوه می باشد که آهن آن به خوبی جذب شده و در دسترس بدن قرار می گیرد.


نکته مهم: به کودکان توصیه کنید که در مصرف تنقلات غذایی کم ارزش مانند پفک نمکی، نوشابه، آدامس، شکلات و ... زیاده روی نکنند. این تنقلات با کم کردن اشتها، جایگزین غذاهای اصلی می شود و زمینه را برای بروز کمبودهای تغذیه ای فراهم می کند. به جای تنقلات بی خاصیت استفاده از مواد غذایی ذیل مفید است:انواع خشکبار شامل خرما،توت خشک،انجیر خشک، برگه هلو و زردآلو، کشمش و نخود، کنجد و انواع مغزها مانند گردو، بادام، فندق و پسته که از نظر آهن نیز غنی هستند و به عنوان میان وعده های مناسب توصیه می شوند.دیگر مواد غذایی مناسب جهت استفاده در میان وعده ها : تخم مرغ پخته، پنیر، سیب زمینی پخته همراه با نان و سبزیجاتی مانند گوجه فرنگی و هویج می باشد.    

 

  http://osvehsch.ir                   

 




:: بازدید از این مطلب : 273
|
امتیاز مطلب : 23
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : یک شنبه 23 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: